الکتروهایو

هوش مصنوعی / الکترونیک / برنامه‌نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه هوش مصنوعی Midjourney و هوش مصنوعی Stable Diffusion

مقایسه هوش مصنوعی Midjourney و هوش مصنوعی Stable Diffusion - سایت الکتروهایو
در این مقاله می‌خوانید:

زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

تولید آثار هنری توسط هوش مصنوعی شامل استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای ایجاد یا کمک به خلق هنرهای بصری است. این فناوری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای درک و تکرار سبک‌های هنری، تولید تصاویر جدید یا حتی همکاری با هنرمندان انسانی استفاده می‌کند. این گام یک جهش بزرگ به جلو در دموکراتیزه کردن خلق هنر است که بدون آموزش رسمی برای افراد قابل دسترسی است. همچنین راه‌های جدیدی را برای ارتباطات دیجیتال باز می‌کند. امروزه، ما از هوش مصنوعی مولد در طیف وسیعی از کاربردها برای ایجاد آثار هنری برای مقاصد شخصی یا تجاری استفاده می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا مقایسه هوش مصنوعی Midjourney و هوش مصنوعی Stable Diffusion را ارائه دهیم تا به کاربر برای انتخاب هوش مصنوعی صحیح یاری رسانیم.

سفر و اکتشافات هوش مصنوعی در هنر به توسعه شبکه‌های عصبی و فناوری‌های یادگیری عمیق بازمی‌گردد. پیشرفت‌های قابل توجه شامل معرفی شبکه‌های عصبی کانولوشن (CNN) است که به طور چشمگیری توانایی ماشین‌ها را برای تجزیه و تحلیل و درک محتوای بصری بهبود بخشیده است. همچنین شبکه‌های متخاصم مولد (GAN) را می‌توان ذر نظر گرفت که درهای جدیدی را برای تولید تصاویر با کیفیت بالا و واقعی باز کرده است. قابلیت‌های NLP (پردازش زبان طبیعی) نیز باعث می‌شود که این سیستم‌ها با استفاده از مدل‌های متن به تصویر به آسانی درخواست شوند. مدل‌های هوش مصنوعی مانند DeepDream گوگل ممکن است زمینه‌ساز مولدهای تصویر هوش مصنوعی مدرن باشد. با این حال، هوش مصنوعی Midjourney و هوش مصنوعی Stable Diffusion مسلماً اوج آنچه امروز ممکن است را نشان می‌دهند. این مدل‌ها از الگوریتم‌های پیچیده و داده‌های آموزشی گسترده برای تولید آثار هنری متنوع، پیچیده و قابل انعطاف استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی Midjourney عکس ترامپ و بایدن را با هم ایجاد کرد.

مولدهای هنر هوش مصنوعی Midjourney و هوش مصنوعی Stable Diffusion چگونه کار می‌کنند؟

مولدهای هنر هوش مصنوعی مانند Midjourney و Stable Diffusion اعلان‌های متنی را با استفاده از فرآیندهای زیربنایی مختلف به هنر بصری تبدیل می‌کنند. در اینجا مروری مختصر از این فرآیند آورده شده است:

  • تفسیر اعلان Prompt Interpretation: کاربر یک پرامپت متن توصیفی را وارد می‌کند. این سیستم از پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل و درک هدف و جزئیات درخواست استفاده می‌کند.
  • انتخاب مدل: بر اساس درخواست، سیستم مناسب‌ترین مدل از قبل آموزش دیده را انتخاب می‌کند. هوش مصنوعی Midjourney ممکن است از مدل‌های سفارشی بهینه شده برای سبک‌های خاص استفاده کند. هوش مصنوعی Stable Diffusion معمولاً به تطبیق‌پذیری مدل انتشار پنهان (LDM) متکی است.
  • ترکیب تصویر Image Synthesis: در مرحله نمونه‌برداری، مولد تصویر خروجی‌های خاصی را از توزیع احتمال آموخته شده مدل انتخاب می‌کند. برای هوش مصنوعی Stable Diffusion، این کار شامل اصلاح مکرر نویز در تصاویر دقیق است، و فرآیندی به نام “نشر” را اعمال می‌کند. هوش مصنوعی Midjourney از نوعی مدل‌سازی مولد استفاده می‌کند که ممکن است شامل پیشرفت‌های اختصاصی برای خلاقیت و وفاداری باشد.
  • پالایش و خروجی: موتور تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را از طریق لایه‌های پردازش اضافی اصلاح می‌کند. این موضوع ممکن است شامل تنظیمات سبک و بهبود وضوح باشد. سپس تصویر (های) نهایی را خروجی می‌دهد و نمایشی بصری از درخواست اولیه ارائه می‌کند.

مقدمه‌ای بر هوش مصنوعی Midjourney

هوش مصنوعی Midjourney AI توسط یک تیم تحقیقاتی مستقل از San Francisco, Midjourney, Inc توسعه داده شد. این پلتفرم ابتدا در 12 ژوئیه 2022 راه اندازی شد و برای مدتی در حالت بتا باقی ماند. از 21 دسامبر 2023، Midjourney در حال توسعه نسخه 6 خود است و از نسخه 4 که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، در حالت آلفا بوده است. به عنوان مثال، تصویر واقعی آن از پاپ با ژاکت پف‌دار در فضای مجازی منتشر شد و باعث سردرگمی آنلاین شد.

در حالی که Midjourney معمولاً در رندرهای هنری بهتر عمل می‌کند، ظرفیت تولید تصاویر فوتورئالیستی را هم کسب کرده است.

توجه کنید که هوش مصنوعی Midjourney یک پروژه منبع باز نیست، بنابراین خالق آن در مورد فناوری‌ها و مدل‌های زیربنایی آن نسبتاً محرمانه عمل کرده‌اند. با این حال، ما می‌دانیم که یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی چند لایه را در اولویت قرار می‌دهد.

– ویژگی‌های کلیدی هوش مصنوعی Midjourney

  • تولید آثار هنری با کیفیت بالا: در تولید تصاویر با وضوح بالا با جزئیات باورنکردنی عالی عمل می‌کند.
  • ویژگی‌های سبکی Stylistic Qualities: مدل هوش مصنوعی Midjourney تصاویر را عمدتاً با کیفیتی تا حدودی سورئال و رویایی تولید می‌کند. این ابزار همیشه برای تصاویر فوق واقع گرایانه بهترین نیست، اما در تفاسیر هنری برتر است.
  • انعطاف پذیری سریع: این مدل از طیف گسترده‌ای از پیام‌های متنی پشتیبانی می‌کند و مفاهیم انتزاعی را به هنر دیجیتال تبدیل می‌کند. در حالی که برخی از موتورهای مولد در کنترل دستورات ساده‌تر و عمومی تر بهتر هستند، Midjourney در دستورالعمل‌های دقیق برتری دارد.
  • سازگاری با سبک: هوش مصنوعی Midjourny قابلیت تقلید از سبک‌های هنری مختلف، از کلاسیک گرفته تا معاصر و آینده نگر را دارد.

بررسی تکنیکی

قدرت پشت تفسیر سریع و تولید هنر در هوش مصنوعی Midjourney در الگوریتم‌های پیچیده و مدل‌های یادگیری عمیق آن نهفته است. این مدل از موارد زیر بهره می‌برد:

  • پردازش زبان طبیعی پیشرفته (NLP): درک عمیقی از زمینه(Context)، تفاوت‌های ظریف و خلاقیت را نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند درخواست‌های منفی را پردازش کند تا عناصر یا تغییرات نامطلوب را کنار بگذارد.
  • شبکه‌های متخاصم مولد (GAN): اگرچه ویژگی‌های فناوری Midjourney اختصاصی است، اما احتمالاً از GAN یا مدل‌های مولد مشابه استفاده می‌کند. این احتمالاً همان چیزی است که به آن توانایی ایجاد تصاویر متنوع و زیباشناختی می‌دهد.
  • الگوریتم‌های سفارشی: این الگوریتم‌ها تعادل بین آزادی هنری موتور و پایبندی به دید کاربر را بهینه می‌کنند. این مورد کمک می‌کند تا ضمن معرفی یک عنصر اصالت، خروجی‌هایی که با درخواست کاربر مطابقت دارند، تضمین شود.

مقدمه‌ای بر هوش مصنوعی Stable Diffusion

هوش مصنوعی Stable Diffusion توسط Stability AI با همکاری محققان EleutherAI و LAION توسعه یافته است. از زمان انتشار اولیه آن در آگوست 2022، ما اکنون مدل وارد انتشار پایدار آن که SDXL 1.0 است شده‌ایم. کد هوش مصنوعی Stable Diffusion عمدتاً با زبان پایتون نوشته شده است. دسترس‌پذیری Stable Diffusion و ماهیت منبع بازبودن، آن را به یکی از محبوب‌ترین مولد‌های تصویر هوش مصنوعی تبدیل کرده است.
هوش مصنوعی Stable Diffusion روی پلتفرم‌های مختلفی از جمله ماشین‌های محلی، سرویس‌های ابری و پورتال‌های وب توسعه‌یافته توسط جامعه اجرا می‌شود. همچنین دارای یک طرح رایگان است که به شما امکان می‌دهد تا 10 تصویر در روز با واترمارک تولید کنید. طرح‌های پولی آن به شما حق تجاری استقاده بر روی تصاویر ایجاد شده را نیز می‌دهد. حتی در آن می‌توانید یک تصویر را آپلود کرده و تغییرات دلخواه در آن را پیشنهاد دهید.
مولد پرامپت Stable Diffusion، که ControlNet است، امکان کنترل مکانی و معنایی دقیق‌تری را فراهم می‌کند. کنترل‌های دقیقی مانند انتخاب نسخه دقیق، تنظیم تعداد مراحل یا استفاده از دانه‌های(seed) تصادفی ارائه می‌دهد. حتی می‌توان مدل‌های OpenPose را به Stable Diffusion انتقال داد تا سوژه‌هایی با حالت‌های خاص تولید کنند. همچنین می‌توانید از ControlNet برای تعیین نواحی خاص برای قرار دادن سوژه‌ها، نسبت‌های ابعادی یا نقشه‌های تقسیم‌بندی استفاده کنید.

– ویژگی‌های کلیدی

  • تولید تصویر با وضوح بالا: قادر به تولید تصاویر دقیق تا 1024×1024 پیکسل است.
  • تصاویر فوتورئالیستی: هوش مصنوعی Stable Diffusion در تولید تصاویر با ظاهر واقعی‌تر عملکرد بهتری دارد. با این حال، خروجی‌های مبتنی بر سبک همیشه چشمگیر یا با کیفیت نیستند.
  • سفارشی سازی سریع: هوش مصنوعی Stable Diffusion در تفسیر پرامپت‌های ساده‌تر و مستقیم‌تر برتری بیشتری دارد. با این حال، می‌توانید با استفاده از کنترل‌های مختلف آن یا مولد پرامپت ControlNet، کنترل بیشتری بر خروجی داشته باشید.
  • توسعه جامعه محور: به عنوان یک پروژه منبع باز، Stable Diffusion از انبوهی از جامعه جهانی توسعه دهندگان و هنرمندان بهره می‌برد.

– بررسی تکنیکی

هوش مصنوعی Stable Diffusion بر روی لبه هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشین عمل می‌کند که عبارتند از:

  • مدل‌های انتشار پنهان (LDM): این روش Stable Diffusion را قادر می‌سازد تا به تدریج تصاویر را در یک فضای پنهان اصلاح کند. این کار منجر به خروجی‌هایی با کیفیت بالا می‌شود که هم منسجم و هم با جزئیات هستند.
نموداری که فرآیند انتشار مورد استفاده توسط Stable Diffusion را نشان می‌دهد.
  • راهنمای CLIP: مدل CLIP محصول OpenAI را برای درک و تفسیر بهتر اعلان‌های متنی را در خود ادغام می‌کند. این کار به بهبود دقت و مرتبط بودن تصاویر کمک می‌کند.
  • اکوسیستم منبع باز: ماهیت منبع باز بودن مدل، آزمایش و اصلاح مدل را ممکن می‌کند. این برنامه توسعه دهندگان را تشویق می‌کند تا الگوریتم‌های آن را تغییر دهند و به تکامل آن کمک کنند.
  • SDXL Turbo: اگر می‌خواهید بدانید که چگونه سرعت Stable Diffusion را افزایش دهید، راه حلی برای آن نیز وجود دارد. نسخه XL Turbo Stable Diffusion از Adversarial Diffusion Distillation (ADD) برای تبدیل متن به تصویر بلادرنگ استفاده می‌کند. این کار را با کاهش تعداد قدم‌های ضروری از 50 به تنها یک گام انجام می‌دهد. این مفهوم در نوامبر 2023 منتشر شد است و هنوز برای استفاده تجاری آماده نیست.

تحلیل و مقایسه هوش مصنوعی Midjourney و Stable Diffusion

  • مزیت هزینه: هوش مصنوعی Stable Diffusion مقرون به صرفه‌تر است زیرا طرح‌های رایگان و ارزان‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین درک نیازهای کاربر در آن آسان‌تر است زیرا شما هزینه را برای تولید تصاویر جداگانه پرداخت می‌کنید، و هزینه را برای پردازش مانند Midjourney پرداخت نمی‌کنید. همانطور که گفته شد، ممکن است که Midjourney بسته به مقیاسی که در آن کار می‌کنید، مقرون به صرفه‌تر باشد.
  • ویژگی‌های اصلی: هوش مصنوعی Midjourney در خلق آثار هنری غنی از جزئیات و بافت برتر عمل می‌کند. خروجی‌های آن معمولاً دارای ویژگی‌های هنری و ظریف هستند. در همین حال، Stable Diffusion در ایجاد تصاویر بصری بسیار واقعی تخصص دارد.
  • کیفیت خروجی تصویر: هوش مصنوعی Midjourney به طور کلی از هوش مصنوعی Stable Diffusion با اجرای برجسته و هنرمندانه که جزئیات بسیار بالایی دارند بهتر عمل می‌کند. در حالی که Stable Diffusion تصاویر واقعی‌تری تولید می‌کند، اما تفاسیر انتزاعی و هنری Midjourney زیبایی شناسی متمایزی را ارائه می‌دهد.
  • سهولت اجرا: هوش مصنوعی Stable Diffusion برنده این حوزه بوده و در دسترس‌تر است و رابط‌های کاربرپسند مختلفی از جمله DreamStudio و Clipdrop را ارائه می‌دهد. محدودیت فعلی Midjourney برای Discord ممکن است کاربران ناآشنا با این پلتفرم را از استفاده از آن منصرف کند.
  • پشتیبانی انجمن: Midjourney از انجمن مبتنی بر Discord خود سود می‎‌برد، جایی که کاربران در آن فعالانه تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند و با هم همکاری می‌کنند. این تعامل مستقیم در یک پلتفرم اختصاصی یک تجربه اجتماعی منسجم و پویا را ارائه می‌دهد. در مقابل، جامعه هوش مصنوعی Stable Diffusion در چندین پلتفرم پراکنده است. در حالی که مسلماً اطلاعات بیشتری به دلیل ماهیت منبع باز آن وجود دارد.
  • مناسب بودن برای کاربر: هر پلتفرم جایگاه خاص خود را دارد، که آن را برای کاربران خاصی مناسب‌تر می‌کند. تاکید هوش مصنوعی Midjourney بر کیفیت هنری و تولید سریع است. در خالی که تمرکز هنری و عملکرد مبتنی بر Discord ممکن است جذابیت آن را برای کاربرانی که به دنبال سفارشی‌سازی فنی هستند محدود کند. برعکس، هوش مصنوعی Stable Diffusion با تجربیات مختلف مبتدی پسند بسیار قابل دسترسی است. همچنین ابزارهای پیچیده و ادغام مدل‌های شخص ثالث را برای کاربران پیشرفته‌تر ارائه می‌دهد.
لوگو الکتروهایو

الکتروهایو در خدمت مخاطبان عزیز می‌باشد. ما در تیم الکتروهایو در تلاش برای تهیه مقالات و مطالب به روز هستیم. لطفا برای مطالب و مقالات بیشتر با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

داده‌های اسمی Nominal Data - الکتروهایو

داده‌های اسمی Nominal Data چیست؟

داده‌های اسمی(Nominal Data) یکی از اساسی‌ترین انواع داده‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. شناسایی و تفسیر آن در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آمار، علوم کامپیوتر، روانشناسی و بازاریابی ضروری است. این مقاله ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های داده‌های اسمی

ادامه مطلب »
حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی - سایت الکتروهایو

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی

حاشیه‌نویسی داده به الگوریتم‌های یادگیری ماشین اجازه می‌دهد تا اطلاعات را درک و تفسیر کنند. حاشیه‌نویسی‌ها برچسب‌هایی هستند که داده‌ها را شناسایی و طبقه‌بندی می‌کنند یا قطعات مختلف اطلاعات را با یکدیگر مرتبط می‌کنند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی از آنها به

ادامه مطلب »
هوش مصنوعی در باستان شناسی و کاربردهای آن - سایت الکتروهایو

هوش مصنوعی در باستان شناسی چه کاربردهای می‌تواند داشته باشد؟

مکان‌های باستان‌شناسی ممکن است ثابت باشند، اما فرهنگ‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، پویا و متنوع بودند. برخی از آنها کاملاً عشایری بودند و مرتباً موقعیت خود را تغییر می‌دادند. برخی از آنها فواصل بسیار زیادی را مهاجرت کردند، در

ادامه مطلب »
با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید - سایت الکتروهایو

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید: تشخیص اشیاء تک مرحله‌ای کاملاً کانولوشنال

تشخیص اشیاء یک کار مهم در بینایی کامپیوتر است که با رسم کادرهای محدود کننده در اطراف اشیاء شناسایی شده، مکان یک شی را در یک تصویر شناسایی و مکان‌یابی می‌کند. اهمیت تشخیص اشیاء را نمی‌توان به اندازه کافی بیان

ادامه مطلب »
با سایت Kaggle آشنا شوید! دریچه‌ای رو به دنیای اجتماع متخصصان هوش مصنوعی - سایت الکتروهایو

با سایت Kaggle آشنا شوید! دریچه‌ای رو به دنیای اجتماع متخصصان هوش مصنوعی

یادگیری ماشین (Machine Learning) و علم داده (Data Science) موضوعاتی هستند که در تمامی بخش‌های فناوری اطلاعات در مورد آن بحث و گفتگو وجود دارد. امروزه همه چیز در حال خودکار شدن است، و برنامه‌های کاربردی نیز به سرعت در

ادامه مطلب »
داده‌های اسمی Nominal Data - الکتروهایو

داده‌های اسمی Nominal Data چیست؟

داده‌های اسمی(Nominal Data) یکی از اساسی‌ترین انواع داده‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. شناسایی …

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی - سایت الکتروهایو

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی

حاشیه‌نویسی داده به الگوریتم‌های یادگیری ماشین اجازه می‌دهد تا اطلاعات را درک و تفسیر کنند. …

هوش مصنوعی در باستان شناسی و کاربردهای آن - سایت الکتروهایو

هوش مصنوعی در باستان شناسی چه کاربردهای می‌تواند داشته باشد؟

مکان‌های باستان‌شناسی ممکن است ثابت باشند، اما فرهنگ‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، پویا و …

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید - سایت الکتروهایو

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید: تشخیص اشیاء تک مرحله‌ای کاملاً کانولوشنال

تشخیص اشیاء یک کار مهم در بینایی کامپیوتر است که با رسم کادرهای محدود کننده …

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی - سایت الکتروهایو

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی

تصویربرداری چند طیفی تکنیکی است که نور را در طیف وسیعی از باندهای طیفی، فراتر …