الکتروهایو

هوش مصنوعی / الکترونیک / برنامه‌نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ظهور رزبری پای برای شروع رستاخیزی عظیم

ظهور رزبری پای برای شروع رستاخیزی عظیم - الکتروهایو Electrohive
در این مقاله می‌خوانید:

زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

زمانی که رزبری پای در سال 2012 اعلام وجود کرد، اکنون آن را می‌توان پادشاه بلامنازع پروژه‌های برنامه نویسی سخت افزار کامپیوتری دانست. از سال 2017، این پلتفرم با فروش بالای 12.5 میلیون برد در 5 سال در این مرحله، سومین پلتفرم پرفروش کامپیوترهای عمومی پس از MAC و PC بود. هنگامی که این پروژه رزبری متولد شد، سازندگان در نظر داشتند که بیش از 1000 برد را به علاقه‌مندان سخت افزار در دانشگاه کمبریج که به دنبال راهی آسان برای ورود به محاسبات بودند، بفروشند. بنابراین، چگونه ممکن است که برد رسپری پای چنین افزایش نمایی در فروش را رقم زده است، و آینده سیستم کامپیوتری با اندازه کارت اعتباری که نسل جدیدی از برنامه نویسان رایانه را به وجود آورده است، چگونه خواهد بود؟ در ادامه الکتروهایو به ظهور Raspberry Pi می پردازد:

مشکل و راه حل

مانند بسیاری از پروژه‌های موفق، رزبری پای از نا امیدی زاده شد.بنیانگذار رزبری پای Eben Upton متوجه شد که دانشجویان در حال ورود به دانشگاه کمبریج که آماده یادگیری در مورد برنامه نویسی کامپیوتر هستند، دارای دانش بسیار کمی نسبت به سالهای قبل می‌باشند. اگر به جدول زمانی رایانه‌ها نگاه کنیم، دهه 1980 به لطف ارائه‌های جدید رایانه‌های خانگی آماده و مقرون به صرفه‌تر مانند Sinclair ZX80 شاهد رونق بود. در طی 20 سال بعد، کامپیوترها به طور فزاینده‌ای پیچیده و بسیار توانمندتر شدند، تا جایی که در اواسط دهه 2000 تعداد مصرف کنندگان بیشتر از کدنویس‌ها بود.از آنجایی که نیاز به درک چگونگی کدنویسی و برنامه‌نویسی برای مصرف‌کنندگان اهمیت کمتری پیدا کرد، دانشجویان برای یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتری با کمبود دانش ذاتی، اشتیاق و درک محاسبات اولیه به دانشگاه می‌آمدند.

دانشجویان گزینه‌های محدودی برای دستیابی به کدنویسی به روشی ارزان، عملی و در دسترس داشتند. این در واقع اولین جرقه هیجان‌انگیزی بود که بن‌ آپتون بنیان‌گذار رزبری پای تصمیم گرفت کاری در مورد حل این مشکل انجام دهد.

چالش شروع شد

بنیانگذاران برد رسپری پای می‌دانستند مشکل چیست و چالش اصلی در یافتن راه‌ حل بود. ایجاد یک کامپیوتر نسبتا قدرتمند، قابل دسترس برای مبتدیان و با قیمت واقعی برای جوانان و دانشجویان کار آسانی نبود. بنابراین آنها کار خود را شروع کردند و در سال 2006 نمونه اولیه برد رزبری متولد شد.

راه حل پیدا شد

مصادف با شکست ویندوز ویستا در سال 2006 جهان شاهد موفقیت اولین نمونه برد رزبری بود.

البته اولین نمونه هیچ شباهتی به اولین عرضه عمومی Raspberry Pi نداشت که در فوریه 2012 وارد قفسه فروشگاه‌ها شد. این وسیله با استفاده آسان تبدیل به ابزاری برای مشتاق کردن مجدد دانشجویان به برنامه نویسی کامپیوتر شد. نمونه اولیه چندین سال توسط تیم طراحی بهبود و تکمیل شد و هزینه تمام شده و اندازه برد کاهش یافت. همچنین قابلیت استفاده، اتصال و عملکرد کلی برد رزبری بهبود پیدا کرد.

در سال 2009، بنیاد رزبری پای متولد شد و با کمک مالی این نهاد خیریه و سایر متولیان، سازندگان رزبری پای توانستند پروژه خود را دنبال کنند. در سال 2011، اولین نمونه اولیه توسط بی بی سی فاش شد. تبلیغات برای چنین کامپیوتر قدرتمند کوچکی تنها با این اعلامیه افزایش یافت. این بدان معنا بود که تا سال 2012، زمانی که محصول نهایی در فوریه با کمک یک ویدیوی بی‌بی‌سی عرضه شد، بیش از 100000 مورد در روز اول آن سفارش داده شد.

اولین نسل از رزبری پای

رزبری پای 1 مدل B دارای ویژگی‌های جذابی در زمان خود بود. این ویژگی‌ها شامل پردازنده تک هسته‌ای 700 مگاهرتز به همراه 256 مگابایت رم و دو پورت USB 2.0 بود. همچنین این سیستم دارای ویدئوی ترکیبی،HDMI استاندارد، اترنت 100 مگابایت بر ثانیه، هدر 26 پین GPIO، پورت SD با اندازه کامل برای سیستم عامل‌ها و همچنین پشتیبانی از منبع تغذیه micro USB بود.

موفقیت عظیم اولین مدل فقط به خاطر علاقه‌مندان جوان نبود، بلکه علاقه‌مندان پرشوری بود که Raspberry Pi را به عنوان اسباب بازی جدید مورد علاقه خود می‌دیدند. رزبری پای ارزان و بادوام بود و قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از پروژه‌های محاسباتی را دارا بود. بر اساس آمار در واقع، 4 مورد از 5 فروش برد رزبری مربوط به علاقه‌مندان قدیمی فناوری بود.

یکی از جذاب ترین چیزهای Raspberry Pi کنترل نهایی است که به کاربر می‌دهد. اجزای آن که به دقت ساخته شده‌اند، قادر به کار با تعدادی ورودی، خروجی و سخت افزار اضافی هستند.برد Raspberry Pi همچنین انتخاب گسترده‌ای از زبان‌های برنامه نویسی و سیستم عامل‌ها را برای استفاده در پروژه‌های خود به کاربران ارائه می‌دهد که بر جذابیت رایانه‌ای با اندازه کارت اعتباری می‌افزاید. از زمان عرضه اولیه، مدل‌های جدید Raspberry Pi به طور مداوم عملکرد و کارایی را در کنار افزودن ویژگی‌های جدید بهبود داده‌اند و در عین حال قیمت پایین خود را نیز حفظ کرده‌اند. این امر منجر به ایجاد اجتماعی شده است که هر روز مشتاق تر از روز قبل اخبار این برد را دنبال می‌کنند.

چه مدل‌هایی از رزبری پای منتشر شده است؟

نسل‌های زیادی از برد رزبری وجود دارد که شامل بردهای رزبری پای 1 تا 4 و بردهای رزبری زیرو و برد رزبری 400 است. به طور کلی یک مدل A و یک مدل B در اکثر نسل‌ها وجود داشته است. مدل A یک نوع ارزان‌تر بوده است و تمایل به کاهش RAM و پورت‌های کمتر (مانند USB و Ethernet) دارد. Pi Zero یک اسپین آف از نسل اصلی (Pi 1) است که حتی کوچکتر و ارزانتر شده است. نسل‌های رزبری در ادامه نمایش داده شده است:

  • برد Pi 1 مدل B انتشار در سال 2012
  • برد Pi 1 مدل A انتشار در سال 2013
  • برد Pi 1 مدل B+ انتشار در سال 2014
  • برد Pi 1 مدل A+ انتشار در سال 2014
  • برد Pi 2 مدل B انتشار در سال 2015
  • برد Pi Zero انتشار در سال 2015
  • برد Pi 3 مدل B انتشار در سال 2016
  • برد Pi Zero W انتشار در سال 2017
  • برد Pi Zero WH انتشار در سال 2018
  • برد Pi 3 مدل B+ انتشار در سال 2018
  • برد Pi 3 مدل A+ انتشار در سال 2019
  • برد Pi 4 مدل A انتشار در سال 2019
  • برد Pi 4 مدل B انتشار در سال 2020
  • برد Pi 400 انتشار در سال 2021
  • برد Pi Zero 2 W انتشار در سال 2021
  • برد Pi Pico انتشار در سال 2021
  • برد Pi Pico W انتشار در سال 2022
  • برد Pi 5 مدل B انتشار در سال 2023 (دارای GPU)

کاربرد رزبری پای

برد Raspberry Pi محصولی فوق العاده و همه کاره است و قدرت کافی برای پشتیبانی از طیف وسیعی از پروژه‌ها از جمله موارد یاد شده در زیر را دارا است:

  • آموزش کدنویسی
  • کنسول‌های بازی یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل
  • ربات‌ها
  • سرورهای فایل
  • مراکز رسانه‌ای
  • کامپیوتر ماشین
  • آینه‌های هوشمند
  • پروژه‌های مبتنی بر دوربین و بینایی
  • ویدیوهای 4K
  • استفاده برای کار با انواع سنسورها

برد رزبری یکی از بهترین سیستم‌های پردازنده می‌باشد که قابلیت‌های زیاد را در کنار قیمت پایین در اختیار کاربران قرار می‌دهد و طی مسیر‌های بلند را با گام‌های کوتاه برای هر کسی ممکن می‌کند. امیدواریم جامعه جوان کشور عزیزمان از این پتانسیل عظیم بهره گرفته و بتوانند گام‌های بلندی را در پیشرفت میهن عزیزمان بردارند به امید روزهای بهتر در کنار شما هستیم.

لوگو الکتروهایو

الکتروهایو در خدمت مخاطبان عزیز می‌باشد. ما در تیم الکتروهایو در تلاش برای تهیه مقالات و مطالب به روز هستیم. لطفا برای مطالب و مقالات بیشتر با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

نقص نیورالینک Neuralink در اولین کارآزمایی انسانی!! آیا ایلان ماسک شکست خورده است؟ - سایت الکتروهایو

نقص نیورالینک Neuralink در اولین کارآزمایی انسانی!! آیا ایلان ماسک شکست خورده است؟

آخرین اخبار در مورد نرورالینک که شرکت فناوری عصبی ایلان ماسک(Neuralink) است نشان می‌دهد که اولین آزمایش انسانی کاشت یک تراشه مغزی بر روی یک مرد 29 ساله به نام Noland Arbaugh انجام داد. اما در این فرآیند یک نقص

ادامه مطلب »
محاسبات GPU چیست؟ - الکتروهایو

محاسبات GPU چیست؟

هدف اصلی یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) تسریع در ارائه و پردازش گرافیک است. با این حال، آنچه که GPU ها را در پردازش تصاویر بصری عالی می‌کند، این سخت افزار را در انجام وظایف خاص غیر گرافیکی (مانند آموزش

ادامه مطلب »
ارائه تکنیکی جدید توسط ریاضیدان‌ها برای افزایش سرعت اینترنت اشیا بوسیله روش تقسیم ترافیک بهینه - در الکتروهایو

ارائه تکنیکی جدید توسط ریاضیدان‌ها برای افزایش سرعت اینترنت اشیا بوسیله روش تقسیم ترافیک بهینه

ریاضیدانان دانشگاه RUDN یک الگوریتم مسیریابی جدید برای بهینه کردن و افزایش سرعت اینترنت اشیا ایجاد کرده‌اند. این الگوریتم به طور بهینه ترافیک را تقسیم می‌کند که سرعت و قابلیت اطمینان شبکه را بهبود می‌بخشد. نتایج در Mathematics منتشر شد.

ادامه مطلب »
کامل‌ترین راهنما برای انتخاب بهترین برد آردوینو برای انواع پروژه‌ها!!! در الکتروهایو

کامل‌ترین راهنما برای انتخاب بهترین برد آردوینو برای انواع پروژه‌ها!!!

بسیاری از مبتدیان دنیای الکترونیک، فعالیت خود را در این حوزه با کار بر روی برد Arduino شروع کردند. به هر حال، برد آردوینو یکی از محبوب‌ترین و مستندترین میکروکنترلرهای موجود در بازار است. اما وقتی وارد این اکوسیستم می‌شویم

ادامه مطلب »
نحوه نصب NVIDIA CUDA toolkit دراوبونتو در الکتروهایو

نحوه نصب NVIDIA CUDA toolkit دراوبونتو

پلت فرم NVIDIA CUDA Toolkit یک بستر نرم افزاری است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا از قدرت محاسباتی پردازش NVIDIA و برنامه‌های کاربردی شتاب دهنده GPU بهره ببرند. CUDA همچنین یک مدل برنامه نویسی و یک API است

ادامه مطلب »
داده‌های اسمی Nominal Data - الکتروهایو

داده‌های اسمی Nominal Data چیست؟

داده‌های اسمی(Nominal Data) یکی از اساسی‌ترین انواع داده‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. شناسایی …

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی - سایت الکتروهایو

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی

حاشیه‌نویسی داده به الگوریتم‌های یادگیری ماشین اجازه می‌دهد تا اطلاعات را درک و تفسیر کنند. …

هوش مصنوعی در باستان شناسی و کاربردهای آن - سایت الکتروهایو

هوش مصنوعی در باستان شناسی چه کاربردهای می‌تواند داشته باشد؟

مکان‌های باستان‌شناسی ممکن است ثابت باشند، اما فرهنگ‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، پویا و …

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید - سایت الکتروهایو

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید: تشخیص اشیاء تک مرحله‌ای کاملاً کانولوشنال

تشخیص اشیاء یک کار مهم در بینایی کامپیوتر است که با رسم کادرهای محدود کننده …

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی - سایت الکتروهایو

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی

تصویربرداری چند طیفی تکنیکی است که نور را در طیف وسیعی از باندهای طیفی، فراتر …