زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه
تعریف تجزیه و تحلیل لاگ
تجزیه و تحلیل لاگ فرآیند جستجو، بررسی و تجسم دادههای تولید شده توسط سیستمهای فناوری اطلاعات است که به عنوان گزارشهای توالی زمانی ذخیره میشود. تجزیه و تحلیل گزارش، نظارت بر گزارش را یک قدم جلوتر میبرد و به تیمهای مشاهده پذیری اجازه میدهد تا الگوها و ناهنجاریها را در سراسر یک سازمان کشف کنند. این موضوع میتواند به آنها کمک کند تا مشکلات برنامه و سیستم را به سرعت حل کنند و بینش عملیاتی را برای پیشی گرفتن از مشکلات آینده ارائه دهند. تجزیه و تحلیل گزارش همچنین میتواند برای اطلاعات بیشتر در مورد دادههای تاریخی در گزارشهای لاگ شده اعمال شود.
چرا تجزیه و تحلیل لاگ مهم است؟
دادههای لاگ به طور تصاعدی در حال رشد است. بین دادههای تولید شده توسط انسان و دادههای تولید شده توسط ماشین، ابزارهای لاگ باید مقیاس پذیر شوند تا هجوم دادهها را مدیریت کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل سنتی با تنوع و حجم دادههای ثبت در سیستمهای پیچیده امروزی مبارزه میکنند. بدون یک پلتفرم ثبت و ضبط متمرکز و قوی، چالشها (و هزینهها) میتوانند افزایش پیدا کنند. زیرا دادهها کلید درک نحوه اجرای فرآیندهای کسب و کار شما در حال حاضر هستند و میتوانند به شما در برنامهریزی برای آینده کمک کنند.
تاریخچه تجزیه و تحلیل لاگ چیست؟
از زمان پیدایش رکورد تولید شده توسط کامپیوتر، سازمانها سعی در بررسی گزارشها در مقیاس بزرگ را داشتهاند. اما گزارشها در کل اکوسیستم فناوری اطلاعات شما تولید میشوند. بسیاری از آنها حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز نیستند و معمولاً در قالب یکسانی نیستند. در ابزارهای مدرن، فرآیند تجزیه و تحلیل لاگ این اطلاعات متمرکز شده و همچنین برای مصرف آسانتر ترجمه شدهاند.
تجزیه و تحلیل لاگ به کجا خواهد رفت؟
از آنجایی که دادههای لاگ همچنان در حال رشد هستند، فکر کردن به نحوه ذخیره و دسترسی به این اطلاعات در آینده بسیار مهم است. توانایی مدیریت حجم دادهها، استفاده از گزارشها را برای اهداف دیگری مانند امنیت، تقلب، تشخیص ناهنجاری و موارد دیگر آسانتر میکند. موارد استفاده از تجزیه و تحلیل لاگ به طور مداوم در حال گسترش است، مانند تجزیه و تحلیل نحوه مرور مشتریان در وب سایتها، جایی که افراد هنگام استفاده از برنامهها نا امید میشوند و موارد دیگر.
نحوه انجام تحلیل لاگ
انجام تجزیه و تحلیل لاگ به چند مرحله کلیدی ختم میشود.
1- جمع آوری و متمرکز کردن دادهها
برای شروع، تمام لاگها را در یک مکان مرکزی جمع آوری کنید. داشتن همه چیز در کنار هم، تجزیه و تحلیل را آسانتر میکند. هنگامی که همه لاگها متمرکز شدند، تجزیه و ایندکس کردن آنها مهم است. لاگها دادهها را از سیستمهای جداگانه جمعآوری میکنند، که همچنین به این معنی است که ممکن است تفاوتهایی در نامگذاری قراردادها، قالبها، طرحوارهها، و غیره وجود داشته باشد. استاندارد کردن اصطلاحات در ابتدا میتواند ساعتها سردرگمی (یا خطاهایی) را که ممکن است در فرآیند تحلیل لاگ رخ دهد، نجات دهد.
2- تحلیل دادهها
اکنون زمان جستجو و تجزیه و تحلیل (اجرای کوئریها) برای تشخیص الگو است. بسته به نرم افزار، این مرحله میتواند شامل یک ابزار تجسم باشد. داشبوردهای گزارش میتوانند به جمع آوری دادهها برای کاربران غیر فنی و افراد خارج از سازمان کمک کنند. بهعلاوه، در مقایسه با گزارشهای دقیق، مشاهده روندها و ناهنجاریها با بررسی نمودارها آسانتر است.
3- نظارت و هشدارها را تنظیم کنید
تجزیه و تحلیل گزارش زمانی که در تلاش برای حل مشکلات هستید بسیار مهم است. اما جایی که سازمانها میتوانند بزرگترین بازگشت سرمایه را ببینند، تنظیم نظارت و هشدار در حالت Real-Time است. به عنوان مثال تجزیه و تحلیل، همبستگی پیامهایی را از منابع مختلف پیدا میکند که همگی به یک رویداد منحصر به فرد و خاص باز میگردند. سپس سیستم شما میتواند بر اساس الگوهای شناسایی شده در گزارشها، تعیین کند که چه رویدادهایی به هشدار نیاز دارند. در صورت تغییر شرایط، تیمها میتوانند در حالت Real-Time مطلع شوند. این امر با ارائه اطلاعات فوری در مورد آنچه اتفاق افتاده، کجا، چه زمانی، چرا و چگونه بر عملکرد تأثیر گذاشته است، زمان بازیابی را افزایش میدهد.
چه کسی از تجزیه و تحلیل لاگ استفاده میکند؟
SREها، عملیات فناوری اطلاعات، مهندسان DevOps و معماران سازمانی فناوری اطلاعات کاربران اصلی ابزارهای تجزیه و تحلیل لاگ هستند. و برخی از سازمانها باید گزارشها را برای ممیزی انطباق بررسی کنند، که میتواند فهرست کاربران و ذینفعان را گسترش دهد.
مزایای تجزیه و تحلیل لاگ چیست؟
پاسخهای زیادی برای سوالات عملیاتی را می توان در لاگها یافت. تیمها میتوانند از لاگها برای موارد زیر استفاده کنند:
- بهبود تجارب مشتری (و کاهش انحراف): نحوه تعامل کاربران با یک برنامه را مرور کنید تا تصمیمات بهتری بگیرند که آنها را درگیر نگه میدارد و مسیریابی را آسانتر میکند.
- کاهش استفاده از منابع و تأخیر: مشخص کنید در کجای سازمان شما منابع بهینه نشدهاند و مشکلات عملکرد را حل کنید.
- رفتار مشتری را شناسایی کنید: مشتریان شما به چه چیزهایی علاقه دارند؟ چه مشتریانی بیشتر فعال هستند و به کجا میروند؟ گزارشها فرصتی برای جمع آوری اطلاعات فراهم میکند تا بتوانید مطالب فروش و بازاریابی خود را شخصیسازی کنید.
- فعالیت مشکوک را مشاهده کنید: بازیگران بد در سازمان شما ردپایی از خود به جا میگذارند. تجزیه و تحلیل رفتار میتواند به متوقف کردن آنها قبل از دسترسی به دادههای ارزشمند کمک کند.
- رعایت ممیزیها: برای شرکتهایی که نیاز به رعایت استانداردها و مقررات دارند، حسابرسی یک اتفاق عادی است. استفاده از تجزیه و تحلیل لاگ میتواند به اطمینان حاصل شود که ممیزیها(audits) شکست نمیخورند.
چالشهای تجزیه و تحلیل لاگ چیست؟
چالشهای کلیدی برای تجزیه و تحلیل گزارش عبارتند از:
- مقیاس: با رشد لاگها، چالشها برای تیمها افزایش مییابد. بسیاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل لاگ هنگام بررسی لاگهای سازمانی در مقیاسبندی مشکل دارند و سازمانها به طور فزایندهای به دنبال هوش مصنوعی برای عملیات فناوری اطلاعات (AIOps) هستند تا این حجم از دادهها را مدیریت کنند.
- تمرکز(Centralization): دید بهتر اتفاقات رخ داده در سازمان یکی از بزرگترین مزایای تجزیه و تحلیل لاگ است. اما دادههای گزارش متنوع و اغلب به صورت سیلو هستند. معماریهای قدیمی ممکن است نتوانند با ابزارهای مدرن ادغام شوند. تیمها باید لاگها را استاندارد کنند تا بتوان به راحتی اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرد.
- هزینه: لازم نیست همه دادههای لاگ به راحتی در دسترس باشند، اما وقتی تیمها به آن نیاز دارند، باید در دسترس باشد. ذخیرهسازی مقرون به صرفه با سطوح داده، هزینههای اضافی را کاهش میدهد.
- دادههای متنوع: با توجه به پیچیدگی برنامههای کاربردی توزیع شده در چندین سرویس و سیستم امروزی، دادههای لاگ نیز به همان اندازه متنوع هستند. از لاگهای ساختاریافته گرفته تا بدون ساختار در زیرساختها، برنامهها و سرویسها، نیاز به عادی سازی و درک دادههای لاگ برای پرس و جوی کارآمد بسیار مهم است.
موارد استفاده برای تجزیه و تحلیل لاگ
از برنامههای کاربردی و نظارت بر عملکرد دردر حالت Real-Time، تا تجزیه و تحلیل علت ریشه و SIEM، تجزیه و تحلیل لاگ میتواند به انقلابی در کسب و کار شما تبدیل شود. اما تجزیه و تحلیل لاگ میتواند برای کمک به موارد بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. سازمانها میتوانند از دادههای گزارش استفاده کنند تا از انطباق با سیاستهای امنیتی اطمینان حاصل کنند، رفتار کاربران آنلاین را بررسی کنند، و در کل تصمیمهای تجاری بهتری بگیرند.