الکتروهایو

هوش مصنوعی / الکترونیک / برنامه‌نویسی

خزنده وب Web Crawler چیست؟

خزنده وب Web Crawler چیست؟ - سایت الکتروهایو
در این مقاله می‌خوانید:

زمان تخمینی مطالعه: 14 دقیقه

تعریف خزنده وب

خزنده وب یک ربات موتور جستجوی دیجیتال است که از کپی و ابرداده(Metadata) برای کشف و فهرست‌بندی صفحات سایت استفاده می‌کند. این مفهوم همچنین به عنوان ربات عنکبوتی(اسپایدر) نیز نامیده می‌شود، وب کراولرها در وب جهانی (از این رو “عنکبوت” و “خزنده”) می‌خزند تا بفهمد یک صفحه مشخص در مورد چیست. سپس صفحات را نمایه(index) می‌کند و اطلاعات را برای جستجوهای آینده ذخیره می‌کند. نمایه‌سازی به سازماندهی داده‌ها در یک طرح یا ساختار معین اشاره دارد. این فرآیندی است که به موتور جستجو اجازه می‌دهد تا با استفاده از داده‌های نمایه شده، نتایج جستجوی مرتبط را با یک پرس و جو مطابقت دهد. در نتیجه، خزنده وب ابزاری است که مرور وب را تسهیل می‌کند.

بین خزنده‌های وب اینترنتی و خزنده‌های وب سازمانی تفاوت وجود دارد. یک خزنده وب اینترنتی در اینترنت می‌خزد و به طور مداوم مرز خزیدن را با کشف سایت‌های جدید و فهرست کردن آنها گسترش می‌دهد. یک خزنده وب سازمانی یک وب‌سایت کسب‌وکار معین را برای فهرست‌بندی داده‌های سایت می‌خزد تا وقتی کاربر با استفاده از عملکرد جستجوی سایت، اطلاعات را جستجو کند، قابل کشف باشد. همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار تجاری استفاده شود که جستجوهای خاص را خودکار می‌کند.

خزنده وب چگونه کار می‌کند؟

خزیدن وب با کشف صفحات جدید، نمایه‌سازی آنها و سپس ذخیره اطلاعات برای استفاده در آینده کار می‌کند. خزنده وب می‌تواند به طور مداوم محتوای شما را در فواصل زمانی مشخص برسی کند تا نتایج جستجوی شما را به روز و قابل اتکاء نگه دارد.

  • کشف و واکشی صفحات: به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد تعداد زیادی سایت یا صفحات آنلاین، یک خزنده وب بین لینک‌های موجود در صفحات حرکت می‌کند. یک خزنده وب از یک URL شناخته شده یا URL seed شروع می‌شود و سپس سایت‌های جدید را از پیوندهای موجود در آن صفحه کشف کرده و به آنها دسترسی پیدا می‌کند. این فرآیند را بارها و بارها تکرار می‌کند و مدام به دنبال صفحات جدید می‌گردد. با توجه به تعداد زیاد صفحات آنلاین و این واقعیت که اطلاعات به طور مداوم به روز می‌شوند، این روند می‌تواند تقریباً به طور نامحدود ادامه یابد. پیوندهایی که خزنده پیدا می‌کند اما برای اکتشافات بعدی به خاطر می‌آورد، چیزی را تشکیل می‌دهند که به عنوان مرز خزیدن شناخته می‌شود. سپس این لینک‌ها به ترتیبی که توسط مجموعه‌ای از خط مشی‌ها یا قوانین خزیدن تعیین می‌شود، بازدید می‌شوند. اینها شامل سیاست‌های انتخاب، سیاست‌های بازنگری، سیاست‌های ادب و سیاست‌های موازی‌سازی هستند.

یک خزنده وب تعداد URL هایی را که به یک صفحه معین پیوند می دهند و تعداد بازدید از یک صفحه معین را در نظر می گیرد – همه اینها در تلاش برای کشف و فهرست بندی محتوای مهم است. منطق این است که یک صفحه پربازدید و استناد شده حاوی اطلاعات معتبر و با کیفیت بالا است. بنابراین برای موتور جستجو مهم است که سایت را بشناسد و توانایی کشف آن را داشته باشد.

  • رندر، بارگیری و نمایه‌سازی صفحات: هنگامی که یک ربات خزنده صفحه جدیدی را کشف می‌کند، اطلاعات موجود در آن را رندر می‌کند، خواه کپی سایت باشد یا متا تگ، این اطلاعات را دانلود می‌کند و آن را فهرست می‌کند. برخی از خزنده‌های وب فقط می‌توانند به صفحات عمومی دسترسی داشته باشند یا آن‌ها را بخوانند، برخی دیگر مجوز ایندکس کردن صفحات تأیید شده را دارند. آنها همچنین به فایل‌های robots.txt و الزامات متا تگ noindex پایبند هستند. فایل robots.txt دفتری از قوانین برای صفحات آنلاین است که تعیین می‌کند یک ربات چه پیوندهایی را می‌تواند دنبال کند و چه اطلاعاتی را می‌تواند فهرست کند. یک متا تگ noindex متا تگ‌هایی را تشخیص می‌دهد که برای نمایه‌سازی نیستند.
  • شستشو و تکرار: هدف خزنده‌های وب ایندکس و دانلود اطلاعات در مورد سایت‌های داده شده است. خزنده‌ها همیشه مرز خزیدن را گسترش می‌دهند و به دنبال سایت‌ها، صفحات و به روز رسانی‌های جدید هستند. در نتیجه، آنها به گسترش داده‌های فهرست شده موتور جستجوی خود ادامه می‌دهند. با کمک ربات‌های عنکبوتی، الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌توانند نمایه‌های ایجاد شده توسط خزنده‌ها را مرتب‌سازی کنند تا بتوان آنها را واکشی کرد و در هنگام جستجو در نتایج رتبه‌بندی نمود.

چرا خزیدن در وب مهم است؟

خزیدن در وب برای کسب و کارها مهم است زیرا کلید عملکرد موتورهای جستجو است. خزندهای وب این امکان را به موتورهای جستجو می‌دهد که اطلاعات را فهرست کنند، تا بدانند چه سایت‌ها و صفحاتی وجود دارند، بنابراین می‌تواند زمانی که به این اطلاعات مورد پرس و جو قرار گرفت، به آن مراجعه کرد. چند دلیل از اهمیت وجود خزنده‌های وب در ادامه آورده شده است:

  • قابلیت کشف Discoverability: خزیدن وب بخشی از یک استراتژی موفق سئو و جستجو است، تا حدی به این دلیل که وب سایت‌های تجاری و اطلاعات تجاری را قابل کشف می‌کند. بدون خزیدن اولیه، موتورهای جستجو نمی‌توانند اطلاعات سایت یا وب سایت شما را بدانند. خزیدن داخلی سایت شما همچنین به شما کمک می‌کند داده‌های سایت خود را مدیریت کنید، آن‌ها را به‌روز و مرتبط نگه می‌دارد تا اطلاعات درست در هنگام پرس و جو قابل کشف باشد و به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید.
  • رضایت کاربر: استفاده از یک خزنده وب سازمانی نیز کلید عملکرد جستجوی وب سایت تجاری شما است. از آنجایی که خزیدن داده‌های سایت شما را نمایه می‌کند (بدون دردسر)، می‌توانید یک تجربه جستجوی یکپارچه را به کاربران ارائه دهید و احتمال اینکه آنها را به مشتری تبدیل کنید، بیشتر است.
  • اتوماسیون و صرفه جویی در زمان: یک خزنده وب بازیابی داده‌ها را خودکار می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا با خزیدن داخلی و خارجی تعامل را با وب سایت خود هدایت کنید. به این ترتیب، می‌توانید بر تولید محتوا و ایجاد تغییرات استراتژیک در صورت لزوم تمرکز کنید. به طور خلاصه، خزیدن وب برای موفقیت کسب و کار شما مهم است.

اجزای کلیدی یک خزنده وب

خزنده‌های وب ابزارهای ضروری موتورهای جستجو هستند، بنابراین اجزای خاص آنها اطلاعات اختصاصی در نظر گرفته می‌شوند. آنها به متمایز کردن خدمات جستجو کمک می‌کنند و تجربه جستجو را تعریف می‌کنند. برای مثال، تجربه شما در Google با تجربه شما در Yandex یا Bing متفاوت است. علاوه بر این، تجربه جستجوی شما در وب سایت خودتان ممکن است با تجربه رقبایتان متفاوت باشد، بسته به اینکه اطلاعات ارائه شده در نتایج جستجوی شما چقدر به روز، دقیق و مرتبط هستند.

بنابراین اگرچه خزنده‌های وب مختلف متفاوت عمل می‌کنند، چه ربات‌های خزنده اینترنتی یا سازمانی باشند، اما معماری استاندارد مشترکی دارند و قابلیت‌های مشابهی دارند. آنها یک URL اولیه را به عنوان ورودی دریافت می‌کنند. از آنجا، آنها می‌توانند به URL های بیشتری در امتداد مرز خزیدن دسترسی داشته باشند، که از لیستی از URL هایی تشکیل شده است که هنوز توسط یک ربات خزنده بازدید نشده است. بر اساس مجموعه‌ای از خط‌مشی‌ها یا قوانین خزیدن، مانند رفتار(آنچه ربات می‌تواند فهرست‌بندی کند) و خط‌مشی‌های بازنگری (هر چند وقت یک‌بار می‌تواند خزیده شود)، خزنده به بازدید از URL‌های جدید ادامه می‌دهد.

از طرفی باید ظرفیت ارائه اطلاعات URL، دانلود آن را با سرعت بالا، فهرست‌بندی و ذخیره آن در موتور برای استفاده در آینده را داشته باشد. در حالی که خزنده‌های اینترنتی جستجوی سراسر وب را فعال می‌کنند، خزنده‌های وب سازمانی اجازه می‌دهند محتوای شما در سایت شما قابل جستجو باشد. برخی از قابلیت‌های آنها عبارتند از:

  • مشاهده کامل فعالیت خزیدن، که با آن می‌توانید عملکرد خزیدن را پیگیری کنید
  • قابلیت برنامه‌ریزی، که به شما امکان کنترل ربات را با API های انعطاف‌پذیر می‌دهد
  • اینترفیس‌های کاربری آسان برای استفاده

انواع خزنده‌های وب

خزنده‌های وب را می‌توان برای انجام وظایف مختلفی برنامه‌ریزی کرد. به این ترتیب، می‌توان انواع مختلفی از خزنده‌های وب را داشت که در ادامه آورده شده است:

  • خزنده وب متمرکز Focused web crawler: هدف یک خزنده وب متمرکز، خزیدن محتوای متمرکز بر یک پارامتر، مانند محتوای مربوط به یک موضوع واحد یا از یک نوع دامنه است. برای انجام این کار، یک خزنده وب متمرکز تشخیص می‌دهد که کدام لینک‌ها را بر اساس احتمال دنبال کند.
  • خزنده وب افزایشی Incremental web crawler: خزنده وب افزایشی نوعی ربات خزنده است که صفحات را به منظور به روز‌رسانی فهرست‌ها بازبینی می‌کند. در صورت لزوم، پیوندهای قدیمی را با URL های جدید جایگزین می‌کند. این فرآیند به کاهش بارگیری اسناد ناسازگار کمک می‌کند.
  • خزنده توزیع شده Distributed crawler: خزنده‌های توزیع شده به طور همزمان روی وب سایت‌های مختلف کار می‌کنند تا وظایف خزیدن را انجام دهند.
  • خزنده موازی Parallel crawler: خزنده موازی نوعی ربات خزنده است که چندین فرآیند را به طور همزمان – یا به صورت موازی – برای افزایش کارایی دانلود اجرا می‌کند.

‌ربات‌های محبوب موتورهای جستجو

محبوب‌ترین ربات‌های خزنده ربات‌های موتور جستجوی اینترنتی هستند. آنها عبارتند از:

  • BingBot: ربات خزنده موتور جستجوی بینگ
  • GoogleBot: از دو ربات تشکیل شده است – یکی برای پلتفرم‌های موبایل و دیگری برای دسکتاپ
  • DuckDuckBot: ربات DuckDuckGo
  • Slurp: ربات جستجوی یاهو

مزایای خزنده وب

در حالی که خزیدن وب مورد استفاده توسط موتورهای جستجو یک تجربه جستجوی کاربرپسند را فراهم می‌کند، کاربران تجاری از راه‌های مختلفی از خزیدن وب سود می‌برند. مزیت اصلی خزنده وب برای کاربران تجاری این است که امکان کشف سایت، محتوا و داده‌های آنها را فراهم می‌کند و به این ترتیب برای SEO و استراتژی جستجوی کسب و کار ضروری است. خزنده وب سایت همچنین ساده‌ترین راه برای فهرست کردن داده‌ها در وب سایت شما برای تجربه جستجوی بهتر است و خبر خوب این است که خزیدن وب بر عملکرد سایت شما تأثیر نمی‌گذارد زیرا در پس زمینه اجرا می‌شود. خزیدن منظم وب همچنین به شما کمک می‌کند عملکرد سایت و تجربه جستجو را مدیریت کنید و از رتبه‌بندی بهینه آن اطمینان حاصل کنید. مزایای اضافی خزنده وب عبارتند از:

  • گزارش داخلی: اکثر خزنده‌های وب دارای ویژگی‌های گزارش یا تجزیه و تحلیل هستند که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. این گزارش‌ها اغلب می‌توانند به صفحات گسترده یا سایر قالب‌های قابل خواندن صادر شوند و ابزارهای مفیدی برای مدیریت SEO و استراتژی جستجوی شما هستند.
  • پارامترهای خزیدن: به عنوان یک مدیر سایت، می‌توانید قوانینی برای تعداد دفعات خزیدن تنظیم کنید. شما همچنین تصمیم می‌گیرید که ربات عنکبوتی هر چند وقت یکبار در سایت شما خزیده باشد. از آنجایی که ربات خودکار است، نیازی به فراخوانی دستی گزارش‌های خزیدن در هر بار نیست.
  • نمایه‌سازی خودکار: استفاده از خزنده وب در سایت، شما را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را به صورت خودکار فهرست‌بندی کنید. شما همچنین می‌توانید کنترل کنید که چه داده‌هایی خزیده شده و فهرست‌بندی می‌شوند و فرآیند را خودکارتر کنید.
  • تولید سرنخ Lead generation: خزیدن می‌تواند به شما در جمع آوری بینش در بازار، یافتن فرصت‌ها و ایجاد سرنخ کمک کند. به عنوان یک ابزار جستجوی خودکار، فرآیندی را که در غیر این صورت ممکن است دستی باشد سرعت می‌بخشد.
  • نظارت: خزنده‌های وب می‌توانند به شما کمک کنند تا نام شرکت خود را در رسانه‌های اجتماعی نظارت کنید و زمان پاسخگویی را افزایش دهید. هنگامی که برای نظارت استفاده می‌شود، خزنده وب می‌تواند یک ابزار روابط عمومی موثر باشد.

چالش‌ها و محدودیت‌های خزنده وب

چالش اصلی خزنده وب، حجم انبوه داده‌ای است که وجود دارد و به طور مداوم تولید یا به روز می‌شود. خزنده‌ها به طور مداوم به دنبال پیوند هستند، اما بعید است که هر چیزی را که تا به حال تولید شده است کشف کنند. این تا حدی به دلیل چالش‌ها و محدودیت‌ها زیر است:

  • به روز‌ رسانی منظم محتوا: استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا به طور منظم محتوای صفحات خود را به روز کنند. برخی از شرکت‌ها از صفحات وب پویا استفاده می‌کنند که به طور خودکار محتوای خود را بر اساس تعامل بازدیدکنندگان تنظیم کنند. با تغییر منظم کد منبع، خزنده‌های وب باید به طور مکرر از صفحات بازدید کنند تا فهرست‌ها را به روز نگه دارند.
  • تله‌های خزنده: گاهی اوقات وب‌سایت‌ها عمداً از تله‌های خزنده برای جلوگیری از خزیدن ربات‌های عنکبوتی در صفحات خاص استفاده می‌کنند. رایج‌ترین موانع خرنده شامل فایل‌های robots.txt یا متا تگ‌های noindex است. اگرچه آنها برای محافظت از قسمت‌های خاصی از یک سایت در برابر خزیدن و نمایه‌شدن در نظر گرفته شده‌اند، اما گاهی اوقات می‌توانند خزنده را از بین ببرند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ربات می‌تواند در یک چرخه خزیدن باطل گرفتار شود که منابع خزنده و بودجه خزیدن شما را تلف می‌کند.
  • فشار پهنای باند: هنگام دانلود و نمایه‌سازی تعداد زیادی از صفحات، خزنده‌های وب می‌توانند ظرفیت شبکه زیادی را مصرف کنند و در نتیجه پهنای باند شبکه را تحت فشار قرار دهند.
  • محتوای تکراری: محتوای تکراری، چه محصول خطای ماشینی یا انسانی باشد، می‌تواند منجر به نمایه‌سازی نادرست شود. هنگامی که خزنده‌ها از صفحات تکراری بازدید می‌کنند، فقط یک صفحه را فهرست و رتبه‌بندی می‌کنند. تعیین اینکه کدام یک را دانلود و ایندکس کنید برای ربات دشوار است و برای کسب و کار نتیجه معکوس دارد.

خزنده وب در مقایسه با Web Scraping

تفاوت اصلی بین خزیدن و خراش دادن(Scraping) در این است که خزیدن وب برای نمایه‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود، در حالی که خراش وب برای استخراج داده‌ها استفاده می‌شود. اسکرپینگ وب، که به آن برداشت وب نیز گفته می‌شود، عموماً هدفمندتر از خزیدن است. این می‌تواند در مقیاس کوچک و بزرگ انجام شود و برای استخراج داده‌ها و محتوا از سایت‌ها برای تحقیقات بازار، تولید سرنخ یا آزمایش وب سایت استفاده می‌شود. خزیدن وب و خراش وب گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در جایی که خزنده‌های وب عموماً به قوانینی مانند فایل‌های robots.txt و خط‌مشی‌های مرزی URL محدود می‌شوند، خراش‌دهنده‌های وب ممکن است مجوزها را نادیده بگیرند، محتوا را به‌طور غیرقانونی دانلود کنند، و هرگونه فشار سرور را که ممکن است فعالیت‌های آنها ایجاد کند نادیده بگیرند.

روندهای آینده در خزیدن وب

خزنده‌های وب توسط همه موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک فناوری نسبتاً بالغ هستند. به همین دلیل، تعداد افراد کمی زمان خود را صرف ساختن آنها می‌کنند زیرا خزنده‌های وب معمولا منبع باز هستند. با این حال، از آنجایی که تولید داده‌های جدید به طور تصاعدی به رشد خود ادامه می‌دهد و شرکت‌ها بیشتر به سمت استخراج احتمالات داده‌های بدون ساختار پیش می‌روند، فناوری خزیدن وب برای پاسخگویی به تقاضا تکامل می‌یابد. قابلیت‌های جستجو برای کسب‌وکارها حیاتی هستند و با ورود هوش مصنوعی، خزنده‌های وب سازمانی کلید تضمین این موضوع هستند که هوش مصنوعی عمومی با خزیدن و فهرست‌بندی منظم داده‌های سایت، مرتبط‌ترین و به‌روزترین اطلاعات را دریافت می‌کند. کسب و کارها همچنین بیشتر بودجه خود را به خراش دادن وب اختصاص می‌دهند تا موارد استفاده فعلی را گسترش دهند که شامل تحقیقات، تحقیقات بازار، نظارت بر رقبا یا حتی تحقیقات جنایی می‌شود.

لوگو الکتروهایو

الکتروهایو در خدمت مخاطبان عزیز می‌باشد. ما در تیم الکتروهایو در تلاش برای تهیه مقالات و مطالب به روز هستیم. لطفا برای مطالب و مقالات بیشتر با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

داده‌های اسمی Nominal Data - الکتروهایو

داده‌های اسمی Nominal Data چیست؟

داده‌های اسمی(Nominal Data) یکی از اساسی‌ترین انواع داده‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. شناسایی و تفسیر آن در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آمار، علوم کامپیوتر، روانشناسی و بازاریابی ضروری است. این مقاله ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های داده‌های اسمی

ادامه مطلب »
مقدمه‌ای بر ژوپیتر نوت‌بوک Jupiter Notebook - سایت الکتروهایو

مقدمه‌ای بر ژوپیتر نوت‌بوک Jupiter Notebook برای یادگیری ماشین

ژوپیتر نوت‌بوک(Jupyter Notebook) یک پلتفرم وب منبع باز است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد اسنادی را ایجاد و به اشتراک بگذارند که شامل متن روایت، کد زنده، تجسم‌ها و معادلات است. این پلتفرم مبتنی بر تجسم داده‌ها، تمیز کردن

ادامه مطلب »
تفاوت تصویر، عکس و نگاره چیست؟ - سایت الکتروهایو

تفاوت تصویر، عکس و نگاره چیست؟

امروزه، اکثر مردم هنگام بحث در مورد نمایش بصری یک شی در رایانه، تفاوت تصویر، عکس و نگاره را نمی‌دانند و آنها را مترادف هم در نظر می‌گیرند. اما برای ابهام هر یک از این موارد را به صورت زیر

ادامه مطلب »
مفهوم SIEM (مدیریت رویداد و امنیت اطلاعات) چیست؟

مفهوم SIEM (مدیریت رویداد و امنیت اطلاعات) چیست؟

SIEM یا مدیریت رویدادها و امنیت اطلاعات، گزارش‌ها و رویدادها را جمع‌آوری کرده و این داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر نرمال می‌کند که می‌توان از آنها به صورت تجسم، هشدار، جستجو، گزارش و موارد دیگر استفاده کرد. تیم‌های

ادامه مطلب »
یکپارچه‌سازی ابزار tool consolidation چیست؟ - سایت الکتروهایو

یکپارچه‌سازی ابزار tool consolidation چیست؟

یکپارچه‌سازی ابزار tool consolidation چیست؟ یکپارچه‌سازی ابزار فرآیند کاهش تعداد ابزارهای مورد استفاده توسط یک کسب و کار یا سازمان برای نظارت بر زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی آنها است. یکپارچه‌سازی ابزار با تعویض چندین ابزار با مجموعه کوچکتری از ابزارها

ادامه مطلب »
داده‌های اسمی Nominal Data - الکتروهایو

داده‌های اسمی Nominal Data چیست؟

داده‌های اسمی(Nominal Data) یکی از اساسی‌ترین انواع داده‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها است. شناسایی …

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی - سایت الکتروهایو

حاشیه‌نویسی متن در هوش مصنوعی

حاشیه‌نویسی داده به الگوریتم‌های یادگیری ماشین اجازه می‌دهد تا اطلاعات را درک و تفسیر کنند. …

هوش مصنوعی در باستان شناسی و کاربردهای آن - سایت الکتروهایو

هوش مصنوعی در باستان شناسی چه کاربردهای می‌تواند داشته باشد؟

مکان‌های باستان‌شناسی ممکن است ثابت باشند، اما فرهنگ‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، پویا و …

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید - سایت الکتروهایو

با الگوریتم تشخیص اشیاء FCOS آشنا شوید: تشخیص اشیاء تک مرحله‌ای کاملاً کانولوشنال

تشخیص اشیاء یک کار مهم در بینایی کامپیوتر است که با رسم کادرهای محدود کننده …

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی - سایت الکتروهایو

تصویربرداری چند طیفی، دیدی جدید فراسوی نور مرئی

تصویربرداری چند طیفی تکنیکی است که نور را در طیف وسیعی از باندهای طیفی، فراتر …